Selamat maju jaya

Selamat maju jaya

Mutiara Kata

Jika kamu mendapat kesusahan, ingatlah menyimpan kesabaran.

Kata-kata Indah

Jika kita berbuat baik, kebaikan pula yang akan kita terima kelak.
 

Pilihan Raya

Saturday, August 14, 2010


Dalam sistem demokrasi berparlimen, rakyat ialah penentu kepada pembentukan kerajaan melalui pilihan raya umum yang diadakan setiap lima tahun sekali. Pilihan raya mula diperkenalkan di Tanah Melayu sejak sebelum merdeka di mana pilihan raya pertama Tanah Melayu telah diadakan pada tahun 1955.



Perlembagaan

Perlembagaan merupakan satu dokumen yang menggariskan undang-undang tertinggi negara dan prinsip-prinsip perjalanan pemerintahan sesebuah negara. Perlembagaan melambangkan kewujudan demokrasi berparlimen di Malaysia yang memberikan jaminan kepada pemerintah dan rakyat dari segi perlindungan, kedudukan, hak dan sebagainya.


Corak Pemerintahan

Mengikut amalan demokrasi, corak pemerintahan di Malaysia berbentuk pengasingan kuasa. Dalam hal ini, setiap badan telah dibahagikan tugas masing-masing mengikut kuasa yang diberikan. Badan perundangan berkuasa untuk membentuk rang undang-undang, badan pentadbiran berkuasa untuk menjalankan perkara pentadbiran negara dan badan kehakiman berkuasa menjalankan kuasa keadilan.


Kebebasan Asasi

Perlembagaan Persekutuan menyatakan setiap warganegara mempunyai hak dan kebebasan tertentu seperti kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan, kebebesan bergerak, larangan buang negeri dan sebagainya. Walau bagaimanapun kebebasan ini mempunyai had.


Kesimpulan

Pengamalan sistem demokrasi berparlimen mendatangkan banyak kebaikan kepada rakyat negara ini. Sejak diperkenalkan sehingga kini, ia telah mewujudkan suasana politik yang stabil, aman, dan makmur. Melalui sistem ini juga dapat mengekalkan kesinambungan tradisi pemerintahan di negara ini.


Sumber : Teks Pengajian Tinggi Fajar Bakti. Pengajian Malaysia (2004)

0 comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails